неділю, 27 серпня 2023 р.

ЗАСІДАННЯ ПРЕДМЕТНО-МЕТОДИЧНОЇ КОМІСІЇ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ


      

Останні дні прогулюється луна по порожніх шкільних коридорах. Дерева квапляться зловити і віддрукувати на своїх листочках сонячні відбитки. Цвітуть жоржини. Ще кілька днів і осінь вступить у свої права… А це означає, що вчителі зустрічатимуть своїх вихованців.

«Навчання в умовах війни: готуємося до нового навчального року»,- тема засідання предметно-методичної комісії вчителів початкових класів, яке відбулося 25 серпня. Перед початком роботи педагоги провели вправи «Знайомство по-новому» та «Знову в школу». Саме ці завдання дали можливість подивитися на себе та колег по-іншому, поділитися асоціаціями до слова «літо», тим, що наповнює нашу «Ресурсну скриньку», додає сили працювати.





Визначили, що цьогоріч для закладів освіти активними залишаються питання:

-         створення безпечного освітнього середовища;

-         здійснення заходів щодо мінної безпеки;

-         забезпечення комфортних умов для учасників освітнього процесу;

-         поліпшення якості освітньої діяльності.

Обговорили питання «Спочатку безпека – потім навчання» (рекомендації від ДСЯО “Безпечне освітнє середовище: нові виміри безпеки”). Це і про безпечний фізичний простір для перебування учнів та працівників, і про організацію безпечного та безперешкодного пересування по школі, і про протоколи безпеки, і про емоційний стан учасників освітнього процесу, і про налагодження та підтримку партнерства з батьками, а також поділилися електронними ресурсами з теми.

Наступне питання, яке стоїть перед освітянами – це «Адаптація під кулями: як допомогти дітям адаптуватися до школи під час війни». Спілкувалися  не лише про адаптацію першокласників, а й про дітей ВПО. Колеги поділилися досвідом навчання таких дітей з минулого навчального року, наголосили, на що варто звернути увагу, як спілкуватися з дітьми та батьками, а також діагностиці навчальних втрат у новоприбулих дітей.

Говорили про  «Реалізація академічної свободи вчителя НУШ: змістові домінанти і практичні навички». Так розкриваючи питання  «Календарно-тематичне планування: як ефективно спланувати освітній процес», наголосили, на що варто звернути увагу: відповідність плану Державному стандарту загальної середньої освіти, відповідність очікуваним результатам навчально-пізнавальної діяльності учнів згідно навчальним програмам з предметів (курсів), відповідність структури й обсягу календарно-тематичного плану освітній програмі закладу освіти, робочому навчальному плану, забезпечення компетентнісного підходу у викладанні. Варто також звернути увагу на навчальну літературу. Вона повинна мати гриф Міністерства освіти та науки України.



«Виховна робота: плануємо і реалізуємо» - наступне питання засідання. Тут у нагоді став допис із соціальної мережі:

«Виховний план – необхідність сучасності чи пережитки минулого?!

Із впевненістю можу сказати, що сучасна школа по вуха застрягла у величезній кількості непотрібних паперів і виховний план це ще одна не потрібна річ в сучасній школі. Жодного актуального документа, який регулює це питання просто не існує.

Загальні засади ведення діловодства у школі містяться в Інструкції з діловодства у ЗЗСО (наказ МОН від 25.06.2018 № 676 «Про затвердження Інструкції з діловодства у закладах загальної середньої освіти»). Але в Інструкції з діловодства немає переліку обовʼязкової для закладів освіти ділової документації. Натомість є примірний перелік документів. На основі цього переліку заклад освіти формує номенклатуру справ.

Наказ МОН від 10.05.2011 № 423 «Про затвердження єдиних зразків обовʼязкової документації у загальноосвітніх навчальних закладах усіх типів і форм власності» не містить інформації про виховний план. Примірний перелік документів, які створюють під час діяльності закладів ЗСО, із зазначенням строків зберігання міститься у додатку до листа-розʼяснення МОН «Щодо застосування окремих положень Інструкції з діловодства у закладах загальної середньої освіти» від 03.10.2018 № 1/9-596. У ньому визначені лише два плани: річний план роботи закладу та робочий навчальний план закладу.

І звичайно ж Концепція НУШ (с. 19-20) ухвалена рішенням колегії МОН від 27.10.2016. «Ми пропонуємо вживати поняття «освіта», «освітній процес» в їх сучасному розумінні, що охоплює навчання, виховання і розвиток. Виховний процес буде невідʼємною складовою всього освітнього процесу… Виховання не буде зведено лише до окремих «занять із моралі». Виховання сильних рис характеру та чеснот здійснюватиметься через наскрізний досвід».

Тому учителі початкових класів вирішили змінити підходи до виховного плану.





«Перший урок – це частинка життя, а не урок у розкладі» - тема розмови у дружньому колі. Учительки поділилися своїм баченням першого навчального дня, на якому мають приділити увагу безпеці, комунікації, патріотичному настрою, пам’яті та вдячності, символіці та здоров’ю.

На завершення відбулася дискусія з сертифікованими експертами із сертифікації учителів початкових класів: «Сертифікація: шлях сміливих і успішних», під час якої члени предметно-методичної комісії могли задати питання  щодо етапів проходження сертифікації, а також щодо практичної частини.

Для рефлексії провели вправу «Валіза, м’ясорубка та смітник», під час якої колеги поділилися, що візьмуть із собою, що ще обміркують, а що викинуть у смітник.